Szeifert Judit
A mozdulat metamorfózisa
László Melinda képeiről
László Melinda az absztrakció
és természetábrázolás határán egyensúlyozó organikus vonalstruktúrákkal
komponál. A széles és lendületes ecsetvonásokkal megfestett vonalgomolyagokból
emberi alakok bontakoznak ki, amelyek helyzete, mozdulatai, egymáshoz való
relációi a néző értelmezésére van bízva. László Melinda minden képpel egy-egy
lelkiállapotot fest ki magából. Mozdulatai, gesztusai felszínre hozzák, képpé
formálják belső vívódásait, alakjainak viaskodása az ő küzdelmeit, küszködéseit
közvetítik. A műveket a befogadás folyamata, a különféleképpen interpretálható
kompozíciók felfejtése teljesíti be. A néző saját pillanatnyi attitűdjének
megfelelően értelmezi ezeket a gesztuslényeket.
László Melinda festői
indíttatású, expresszív vonalvezetésű kifejezésmódja őszinte és bensőséges. Ez
a festői metódus számára állandó menedéket nyújt, és egyben határtalan
szabadságot jelent. A rajzolás és festés közben ösztönösen áramlanak a festő
kar- és csuklómozdulatai, amelyek a képeken megszülető lényekben, az ő
testtartásukban, helyzetükben és dinamikájukban folytatódnak, kelnek életre. A
táncoló, összekapaszkodó, lüktető, vonagló, folyamatosan hullámzó, kavargó
vonalkötegek emberi fragmentumok, gyökérzetlények. Az alkotó mozdulatainak
lehetnek lenyomatai és életre hívói egyaránt. Sokszor azok a mozgások válnak
láthatóvá bennük, amelyeket László Melinda nem mer, vagy nem akar megtenni,
amelyek csak tudat alatt motoznak benne, vagy éppen azok, amelyeknek csak az
emlékét képes felidézni, nagyon távolról, szinte álomból előderengve. Mégis,
amikor ecsettel a kezében a papír, a vászon vagy a fatábla elé áll, akkor keze,
karja mozdulatai gondolatainak közvetítővé válnak. Belső világának képzetei
ecsetkezelése által, egymásra halmozott gesztusrétegek formajátékában bomlanak
ki. A megszülető vonalgubancok gondolatok, emlékfoszlányok, érzelmi állapotok
megtestesülései. A művész mozdulatain, gesztusain keresztül, az anyag által
testet ölt a gondolat, a lélek bensőből kitüremkedő rezdüléseinek nyomatai
láthatóvá válnak. A belső viaskodás, a vívódás vonaltengerben ringatózó
improvizatív ritmikus tánccá alakul.
A tusképeken László Melinda hol
elvékonyodó, hol erőteljesebbé váló hajladozó vonalakkal és lazúrokkal
rajzolja, festi, vagy még inkább írja figuráit. Így a japán vagy kínai
tushagyományokhoz is kötődő munkák születnek. A tusfestés spirituális jelentése
kerül előtérbe. Kapcsolat teremtődik a távol-keleti művészettel, amelynek a tus
az egyik alapvető technikája. A kínai és japán művészek a világmindenség
egységét úgy próbálták érzékeltetni, hogy harmonikusan egybe olvadtak a
természet szellemével. Számukra a festés lelki gyakorlat, rituális cselekedet
(volt), amelynek során az ecset irányítását pontosan lefektetett szabályok
szerint alkalmazták. Rajz és felfogásmód tekintetében jelentős különbségek
vannak a kínai és a japán kultúra között, de a technika és az alkotói
szellemiség alapjában véve azonos. A távol-keleti művész belső koncentrálás
eredményeképpen tisztán látja „szívében”, hogy mit akar megfesteni, a téma
„szelleme irányítja”, s ezt a belül látott képet kezdi „leírni” kezének gyors,
hajlékony mozdulataival. László Melinda is hasonlóan jár el ezeknek az érzékeny
és expresszív tusrajzoknak a megalkotásakor. Az elkészült képeken a lélekből
kiszabadított és vonalakkal gúzsba kötött, mégis szabadon áramló, úszó,
gomolygó figurák, lecsupaszított lélekgubancok születnek. Ugyanezt a metódust
követi olajképei esetében is.
A tusfestményeken a lazúros
felületeket kalligrafikus vonalak ölelik körül, míg az olajképeken pasztózus
festékrétegek egymás mellett, alatt, fölött hullámzanak, lüktetnek. A tus
transzparenciája lélegző felületeket eredményez. Az olajfesték sűrű szövetét
világosabb színek teresítik. Az olajjal szinte mintáz, mintha agyagból gyúrna,
formázna alakokat. Lényei a teremtés metaforái, a metamorfózis képlékeny
monumentumai.
Már az alkotás folyamata is
metamorfózis, amelynek során a gondolat a művész keze által képpé változik.
László Melinda kompozícióin a művész egyéni gesztusai egyetemes emberi
mozdulatsorokká formálódnak. Minden mozzanat bennük rejlik. A születéstől a
halálig.
katalógus – előszó, Hal Köz Galéria, Debrecen, 2013.