Hemrik László
László Melinda képeiről
A
kortárs művészetről szóló írások obligát kellékei a hagyományra tett utalások.
A László Melindáról írt szövegek sem mentesek ettől, joggal, ahogy én is
fontosnak tartom a hagyomány felemlítését Melinda méltatásakor. Személyesség,
feminin érzékiség, lágy indulat búvik meg László Melinda gesztusaiban, miként
beleszövődnek a munkáiba, ott vannak, mondhatni kézzel foghatók a
képzőművészeti reminiszcenciák, ideértve a tradicionális technikákat,
képméretet és anyaghasználatot. Ugyanakkor a munkákban az autonomitás és a
hagyomány szétbontása képtelenség, de nincs is rá szükség. Ez nem jelenti azt,
hogy a néző ne csemegézhetne a konkrétabb vagy implicit előképekből, és azt
sem, hogy ne tekinthetne a kiállítás műveire úgy, mint olyan újdonatúj képekre,
amelyeken László Melinda művészi erényei összegződnek.
Minden
ugyanaz másképpen!, mondja ef Zámbó István. Ami annyit tesz, világunkban minden
másképpen van, és persze ugyanúgy, legalább is hasonlóan, mint annak előtte.
Így van ez a művészettel is, még a hatalmas energiákat mozgósító, időnként
nemzetközi méreteket öltő projektekkel, a világsztárok monumentális hightech
installációival is, amelyek egészen más képet mutatnak, mint a klasszikus avagy
a modern kánonokhoz igazodó művek, de nyilván egy idő után éppen ugyanúgy
hasonlatosak lesznek egymáshoz, mint amennyire most különböznek. László Melinda
intim felületei, festménygrafikái, grafikafestményei, rajzai nem kívánnak
versenyre kelni az említett művészi produktumokkal. Nem dacból, Melindánál a
hagyomány éltetése a művészi szabadság természetes folyománya. Az persze egy
más kérdés, hogy Melinda még nagyon fiatal, s nem látni még az életmű közepét
sem, nemhogy a végét. De senki se gondolja, hogy a hagyománnyal folytatott
dialógussal egyszerűbb a művészi alkotó-munka pozicionálása. Megannyi kételyt
generáló viszony ez. Erről az amúgy termékeny kételyről tett említést nem
régiben Szabó Noémi az És-ben Melinda munkáival kapcsolatban. A kétely is a
hagyománnyal együtt öröklődik, így aztán úgy nyújt támaszt a művésznek, hogy
közben a legbarátságtalanabbul képes eltolni magától.
Művészet
nélkül nincsen hagyomány, nincs társadalom, nincs emlékezet, sőt nincs ember,
emberi világ sem. Ahogy Almási Miklós írja az Anti-esztétika c. könyvében: „A
világ csak akkor válik megragadhatóvá a számunkra, ha a művészet felfedezte és
bemutatta.” A művészet a hagyomány túlélési stratégiáját követi, így
képes önmagát egy adott művön, művészeti jelenségen, egy krétarajzon keresztül
jelen idejűvé tenni. Ha nem így lenne, még csak a megértés lehetősége sem
adódna a számunkra egy kép előtt, nem lennének közös mondataink, ez a megnyitó
is légüres térbe zuhanna. A művész az egyéni tapasztalatait egy adott
időpillanatban a művészi tradícióba ágyazva tárgyiasítja, még hozzá úgy,
szintén Almási szavait idézve „megjelenítve azt, ami korábban nem volt”. Így
épül a világ a művészet által. Így László Melinda képeivel, amelyek olyan
dolgokról szólnak, melyek napi élményeink, de eddig így nem láttuk őket. László
Melinda mozgalmas, feszültséggel teli, hullámzóan kavargó felületei érintetté
tesznek bennünket. Hogyan is viszonyul a test a térhez, mit tesz a testtel a
testbe zárt akarat, a lélek és a szenvedély, miféle árnyak, démonikus erők
szorításában alakul az ego. Mindez lefordítható úgy is. Melinda művészi entitásainak
erőssége és jellegzetessége, hogy nyughatatlanul pulzáló tereiben egyensúlyba
kerülnek a különböző képi minőségek, képi történések, a harmónia a
disszonanciával, az absztrakció a figurativitással, a líra a drámával.
Az
egyéni tapasztalat a képek által mindenki számára megtapasztalható lesz.
Mindegy miképp interpretáljuk is a műveket, a jelentés vagy a jel felől,
Melinda munkáival a világ tágasabb lett. De a dolog akkor vesz igazán érdekes
fordulatot, ha megidézzük Edmund Husserl gyönyörű, borzongató gondolatát: „a
hagyomány az eredet elfelejtése.” Tehát, hogy is van ez? László Melinda, aki
képeket mutat fel nekünk, ergo láthatóvá tette megélt tapasztalatait, s vele
tágasabbá tette világunkat, s e teremtő aktussal részesévé vált a lényeget érintő
negatív előjelű folyamatnak? De azt gondolom, másról van szó, Husserl nem a
hagyományt szeretné felfüggeszteni, hanem csak rámutatni annak állandóan
változó, formálódó, a régit átalakító, bizonyos elemeket felerősítő és persze
egyes dolgokat elfelejtő természetére. Azt gondolom, Melinda ihletett és
átgondolt munkái annak igazolásai, miképpen lehet a hagyomány emlékezetét
megőrizni, felfrissíteni.
megnyitószöveg, Galéria IX, 2012.
október 11.